MENSEN

Kennismanagement gaat vooral over mensen en processen

Het moeten kunnen vertrouwen op  kennis en informatie, die wordt aangeboden in de eigen organisatie is wel één van de meest basale eisen die...

Kennismanagement en AI ten behoeve van mensen met dementie

De missie ‘Kennismanagement voor mensen met dementie’ Vijf en een half jaar geleden, gedreven door een ingrijpende ervaring, besloot ik mijn expertise volledig ten dienste...

Een stappenplan voor het houden van een pensioen-exit-gesprek

Stappenplan voor het organiseren van een pensioen-exit-gesprek Stap 1 de timing en uitnodiging De timing van het gesprek is belangrijk, wacht dus niet tot het laatste...

Kennis en ervaring die verloren dreigen te gaan door vergrijzing

Vergrijzing binnen organisaties is een fenomeen dat niet genegeerd kan worden. Het vertrek van ervaren werknemers betekent een risico op het verlies verlies van...

Kennismanagement, het fitnessabonnement van de werkvloer. Veel beloven, weinig gebruiken?

Kennismanagement als fitnessabonnement Kennismanagement. Het woord alleen al roept beelden op van PowerPointpresentaties vol cirkels, pijlen en ondoorgrondelijke termen als tacit knowledge en ontologies. Het...

De kennis ligt op straat, maar hoe pak je het op?

De "kennis ligt op straat" geeft aan dat waardevolle kennis vaak beschikbaar is in de dagelijkse praktijk (bij de "doeners"), dat wil zeggen de...

‘FLUID CONTENT’, Artificial Intelligence en de consequenties voor o.a. kennismanagement

Artificial intelligence (AI) / Kunstimatige Intelligentie (KI) Sinds een paar jaar staan kranten en boeken vol met de boodschap dat een revolutie gaande is op...

Kennismanagement: het paard en het water

De gereedschapskist om kennismanagement en daarmee ook informeel leren binnen organisaties te faciliteren is de afgelopen jaren flink uitgebreid. Het opslaan, organiseren en delen...

Kennis delen is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt

Bereidheid tot het delen van kennis Een van de grootste uitdagingen bij het implementeren van kennismanagement is de bereidheid van medewerkers om hun kennis te...
Translate >>